Shakercards, how to...

 

Let op een lange blogpost ;-)

Hoii!!

Een poosje geleden heb ik in ieder geval in de 'Cloud9' Facebookgroep beloofd dat ik een bericht zou maken over shakercards. Volgens mij heb ik er ook iets over gezegd in een ander blogbericht.
Hoe dan ook, hier het beloofde bericht over verschillende technieken met shakercards.
Een techniek die ik nu inmiddels al heel wat jaartjes doe. Ik ontdekte dit midden jaren '90.
(Oeps, nu klink ik heel oud haha, maar het is toch echt zo.)
In de afgelopen jaren heb ik er echt heel veel gemaakt en ik blijf ze leuk vinden. Ook heb ik meerdere technieken ontdekt en deze zet ik nu, hopelijk zo duidelijk mogelijk, op een rij.

1. Shakercard met 3-D tape
2. Shakercard met Cardstock
3. Shakercards met Vellum
4. Shakercards met Pouches
5. Infinity shakercards
6.Of the edge shakercards
7. Doorkijk shakercards
8. Shakercards met Fusetool
9. Shakercards met Tule
10. Shakercards met foam
11. Shakercards in componenten
12. Double Shakercard

------------------------------------------------------------------------------------------------



1. Shakercards met 3-D tape.

Ik denk dat dit de meest bekende en gebruikte vorm is. Voor deze techniek heb je 3-D tape, acetate en een powdertool nodig.
Je kunt 3-D tape gebruiken wat 2mm hoog is, dit is voor het meeste shaker materiaal goed. Gebruik je alleen maar lovertjes, dan kan lager ook.
Met 3-D tape is het belangrijk de stukjes goed tegen elkaar aan te leggen zodat er niets tussenuit kan glippen.

Tips & Tricks.

Gebruik met 3-D tape een 'Powdertool' zodat het shakermateriaal zo min mogelijk tegen de randjes blijft plakken. (Zelf vind ik het juist altijd wel wat hebben, het mag best).
  Ik snij met mijn mesje altijd kleine stukjes op de rol tape zelf en plak deze dan dicht tegen elkaar aan. Zo kun je ook makkelijk in een cirkelvorm werken als je dat wilt.
Soms vinden mensen het vervelend als het shakermateriaal aan het acetate blijft plakken. Dit komt doordat het statisch materiaal is.
Je kunt dit ook bewerken met je Powder Tool, maar zelf vind ik dat niet zo mooi worden, het acetate word dof. Zo min mogelijk met je handen aanraken en het shakermateriaal met een lepeltje op zijn plek leggen.

Een tip die ik kreeg;
Met een wasverzachter doekje, dat schijnt goed te helpen!

Ik leg het zoveel mogelijk in het midden, zo plat mogelijk, en plak dan het shakergedeelte eroverheen.
Je kunt ook het shaker gedeelte eerst afsluiten met nog een stuk transparant acetate, dan heb je een afgesloten geheel en kun je rustig kijken waar je dit wilt plakken.
Goed aandrukken (evt, Clearblok erop leggen) en dan...shaken maar!

2. Shakercards met cardstock

Wil je echt niet dat je shaker materiaal aan de zijkant blijft plakken, dan is cardstock gebruiken echt een uitkomst. Voor deze techniek heb je alleen cardstock, acetate en lijm nodig.


Bij deze shakercard heb ik alleen cardstock gebruikt. Het leuke is dat je verschillende kleurtjes kunt pakken. (restjes?) Dat geeft een tof effect.
Meerdere lagen op elkaar en goed recht plakken. (goed laten drogen) Van onder naar boven werken en onder de
 een-na-laatste laag je stukje acetate niet vergeten. Om de juiste maat te snijden/knippen van je acetate leg ik het op het gedeelte neer en teken dit af met watervaste fineliner. Hup knippen en klaar, zie je niets meer van.
Van deze techniek word je kaart wel zwaarder.

3. Shakercard met Vellum

Dit is niet echt een techniek, maar wel weer eens een heel andere look!
Je kunt bij Vellum de techniek zoals bij nr.1 beschreven gebruiken, maar je kunt ook zoals ik bij deze kaart, lovertjes gebruiken en dan heb je snel een leuk effect.


Bij deze kaart heb ik het frame uitgesneden. Vellum er tegenaan en met 3-D tape van 1mm opgeplakt.
Simpel, snel en een leuk effect.

4. Shakercards met Shaker Pouches

Ook nog een mogelijkheid!
Je hebt voor deze techniek heb je een snijmal, Pouch en dubbelzijdig tape nodig.
Met deze techniek gebruik je al voorgestanste bakjes zeg maar en deze passen weer bij een snijmal.
Zoals deze ballonnetjes!


Bij deze techniek snij je eerst de juiste vorm uit. De 'Pouch' past hier precies in. Je kunt je Pouch vullen en al afdekken met de achtergrond die je wilt gebruiken en dit dan in je kaart vast zetten met dubbelzijdig tape.
Nadeel vind ik, deze bakjes zijn vrij diep en daardoor wordt je kaart vrij dik, maar het wordt wel een heel mooi resultaat! Het goed vastplakken vind ik zelf nog het lastigste bij deze techniek.

5.Infinity shakercards

Met andere woorden, snelle shakercards!

Deze techniek gebruik ik vaak als ik weinig tijd heb. Voor deze techniek heb je transparant folie of een kaartenzakje en plakband nodig.


Je maakt bij deze techniek een gedeelte wat je weer apart op een basis kaart plakt. Het liefst rechthoekig of vierkant. Een kaartenzakje werkt het snelst en dat hebben wij kaartenmaaksters altijd wel in huis ;-)
Het gedeelte waar het om gaat stop je in het zakje, helemaal in de hoek. Je vouwt eventueel een gedeelte naar achter en dit plak je vast met plakband. Te lange gedeeltes knip je korter, zo min mogelijk naar achter weg te werken.
Het bovenste gedeelte knip je ook korter, met dezelfde reden. Wel een randje overhouden om om te kunnen slaan ;-)
Voordat je dit doet vul je het zakje met shaker materiaal. Niet te dik, lovertjes, sequins, dat soort dingetjes. Dan vouw je het laatste stukje ook naar achteren en dit plak je ook vast met plakband.
Het shakergeheel kun je nu met 3-D tape op je basis kaart plakken, zo heb je niets door van het plakband op de achterkant.
Een snelle, makkelijke maar toffe manier van shakerkaarten maken!

6. Of The Edge Shakercards

Zó tof vind ik deze techniek!

Je hebt voor deze techniek acetate van dunnere kwaliteit nodig, soepeler, 3-D tape, powdertool en een Bone Folder.
Een stapje moeilijker dan de gewone shaker card, maar het effect is zo gaaf vind ik!


Je laat de zijkant van het shakergedeelte open en 'vouwt' je acetate om.

Je snijdt/knipt een rechthoek dat groot genoeg is om het uitgesneden gedeelte dubbel te bedekken. In het midden ril je een dubbele lijn, net zo dik als je tape is. Je plakt 1 gedeelte met dubbelzijdig tape vast, dit gedeelte bedekt je uitgesneden vorm. Het gerilde deel komt precies aan de zijkant.
Nu breng je 3-D tape aan de achterkant van de kaart aan. Rondom het hart zeg maar, om deze kaart even als voorbeeld te nemen. Ook weer zo, dat het shakermateriaal geen kant op kan. Ook hier het tape weer bewerken met een powdertool. Als je de bescherming van het tape hebt afgehaald, kun je het acetate voorzichtig omvouwen en vastplakken. Klaar om op een basiskaart te plakken, nadat je de rest ook van 3-D tape hebt voorzien.


Of zoals hier een klein randje.
Een leuke techniek met hier een link naar een filmpje waar het zo rond de 9e minuut goed uitgelegd wordt! 'klik'

7. Doorkijk Shakercards

Dezelfde materialen als bij techniek 1 gebruiken, alles plak je niet op cardstock, maar blijft het geheel doorzichtig.


Dit kun je doen door twee dezelfde delen te stansen bv. en aan beide kanten acetate plakken en hoogte maken door meerdere lagen cardstock, of 3-D tape, of met foam van punt 10.
Het effect van het transparante vind ik onwijs mooi!
Zo heb ik het bij een tag gedaan, maar bij een kaart is het ook leuk.

8. Shakercard met Fuse Tool

Wat ook nog een mogelijkheid is, is om een Fuse Tool te gebruiken.


Je kunt uit Fusable Clearsheets zakjes 'Fusen'. Je krijgt dan een mooi randje door het Fuse Tool en zo kun je het shakermateriaal erin stoppen en aan de bovenkant dicht 'Fusen'.
Zo heb ik deze tag pockets ooit gemaakt voor 3 vriendinnen die in 1 week jarig zijn, daar heb ik toen uitnodigingen voor gemaakt en zo feestelijk verpakt.

Een pocket maken voor op een kaart op deze manier, met bv een cadeaukaart erin. Je kunt het zo gek niet verzinnen!

9. Shakercards met Tule

Ja, echt, met Tule!
Gaas-achtig materiaal. Wat ook een mooi effect geeft. Tule dus ;-)


De foto extra groot gemaakt. Zodat je het goed kunt zien.
Werkwijze hetzelfde als bij nr.1 maar i.p.v. acetate, tule gebruiken. 
Glitter zal ik dan niet voor kiezen, want dat gaat er doorheen.

10. Shakercards met Foam




Door foam te gebruiken, heb je geen last van plak randjes. De dikte van het foam is wel belangrijk, of twee delen op elkaar plakken. Het plet wel als het door een snijmachine haalt, maar is prima te doen.
 Je hebt ook Double Sided Foam Sheets. Dit plakt aan beide kanten, maar heb je wel dat je een powdertool moet gebruiken. Ook deze plet en kan daardoor soms een beetje vervormen.
Bij bovenstaande foto heb ik Double Sided Foam Sheets gebruikt. Het frame in 1x uitgestanst.
Je moet in 1x goed plakken, kunt niet meer schuiven. Precies werkje dus.

11. Shakercards in delen

Wat ook nog een leuk idee is, om verschillende shaker gedeeltes te maken. Dat kan best een beetje een gepriegel zijn, maar zo kun je bv verschillende kleuren gebruiken.


Dat kan met teksten, maar ook met vlakken, cirkels enz.
Het principe blijft hetzelfde, het ziet er alleen weer heel anders uit!

Wat ik ook nog een keer wil uit proberen is het shakergedeelte zelf weer in vlakjes te verdelen, zoals bij deze shakerfiguurtjes.


Deze kwam ik al een hele poos geleden tegen op Pinterest. Geen naam, geen link, maar dit wil ik ook ooit nog eens maken ;-)

----------------------------------------------------------------------------------------
Gelukt!! ;-))



Inmiddels gemaakt (06-02-2022) en het blogbericht vind je hier.
----------------------------------------------------------------------------------------

12. Double Shakercard

Een dubbele Shakerlaag maken!


Het maken gaat op dezelfde manier als beschreven bij 1. en 2.
het duidelijkste effect krijg je als je heel verschillend shakermateriaal gebruikt, daardoor zie je de twee lagen goed. Deze kaart wordt wel iets dikker, maar het resultaat is té leuk om niet een keer te proberen.

---------------------------------------------------------------------------


Iedere keer weer wordt ik blij al van die vrolijke, gekleurde, glinsterende embellishments.
Ik kan er ondertussen zelf een winkeltje in beginnen haha, en steeds weer zie ik andere, mooiere ;-)

Varieer in kleurtjes, meng verschillende soorten shaker materialen, stempel op je sheet, plak een die-cut op je sheet, varieer in achtergronden, oftewel, wees creatief!....en je hebt steeds weer een andere look.

Het is gewoon mijn ding en omdat ik regelmatig geluiden hoor of berichtjes lees dat mensen er moeite mee hebben of het lastig vinden om te maken dacht ik, misschien is het leuk om hier eens een blogbericht aan te wijden.
Vandaar.




Wat ik hoop is, dat jullie het leuk vinden, maar vooral ook duidelijk? Of, ben ik misschien iets vergeten?
Zo, ja, dan hoor ik dat graag en dan kan ik dat altijd nog verder aanvullen.

Heel erg benieuwd of ik jullie heb bestmet met het virus ;-)

Shake, shake, shake!

Groetjes Cornelie

7 opmerkingen

Creaellenknutselsite zei

geweldig precies wat ik zoek zulke duidelijke uitleg en wat zijn je kaartjes mooi
groetjes ellen

Cornelie zei

Dank je wel Ellen fijn dat je er iets aan hebt!

Martha zei

Wat een mooie reeks schudkaarten Cornelie
Bedankt voor de uitleg
Liefs Martha

Irene zei

Wat een werk heb je er van gemaakt, super uitleg bij gave voorbeelden: dank je wel Cornelie!
XxIrene

Marfien zei

Dank je wel voor dit bericht, goede uitleg en tips, ga het toch maar eens proberen . . .

Rhodé zei

Wauw, zeker een lange blogpost! Heel lief dat je de tijd hebt genomen om dit allemaal uit te werken. Nou moet het toch wel lukken;) Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar mooi shakermateriaal...

Sarah zei

Geweldig! Bedankt voor de vele tips!

Back to Top